About Me

My photo
pasir gudang, johor, Malaysia
i just do what the voice inside my head tell me to do...so...let's do it..

Friday, May 24, 2013

ini serious

assalamualaikum..
entri kali ni aku nak cerita sikek pasal badan aku.. bukan pasal aku da makin gemok ataupun makin kurus.. nope! tapi nak cerita,, sejak akhir akhir ni, aq selalu sangat kene pedih ulu hati,, ok,, ini serious talk! sakit! serious sakit! mule mule aq syak aku kene gastrik,, yela,, sebab start sem 2 ni,, aku da jarang giloz makan.. tak tipu.. kadang kadang sehari makan sekali,, kadang kadang,, dua hari sekali jek aku makan.. nafsu makan aku hilang.. kurrusnye tak gak..== i even dunno why,, ibu je lah prasan yang anak die ni cengkung sikek masa aku balik ngumah ari tu..
aku bukan nak control makan aku,, tapi serious,, nafsu makan da tak macam dulu.. yela.. law fikir fikir,, takot gak la kan.. kenapa la tiba tiba takde selera makan.. kalau makan pon,, sikit je,, aku start sakit pedih ulu hati since bulan lepas.. lepas ibu n papa anta aku kat uthm.. masa tu aku baru lepas makan kot.. pas ibu 10 minit ibu balik dari uthm, aku terus rasa sakit kat ulu hati,, nak call ibu,, kesian lak,, takkan nak suruh diorang patah balik,, then,, masa tu alhamdulillah la kan,, amir datang pewira n buy me 3 gaviscon untuk melegakan sakit ni,, thak you so much amir!! so, aku agak kompius la kan kat sini,, nak kata aku tak makan, aku da makan,, tapi still sakit.. masa kat plkn dulu pon penah jadi mcm ni.. smpai pergi klinik under kem.. dapat ubat mende ntah.. jurulatih aku sampai ckp muke aku merah tahan sakit.. aku tataw la muke aku jadi merah mcm mana kan,, itam jek aku tgk muke aq T____T
mcm minggu lepas la kan,, ari rabu,, saje saje sebab da lama tak makan kat mcdodo,, aku pon pergi la lunch kat sana,, mcm biasa aku suke spicy chicken mc deluxe tak nak lettuce with milo ice tak nak ice.. medium penting! petang nye aku ade ko q,, then budak kls belanja makan kfc.. da org blanje kan,, makan lah,, ape lagi? tiba malam hari! nah, amek kau, perut aku sakit lagi.. kali ni, doyok told me, he said sapu minyak panas.. so aku buat la,, alhamdulillah,, thnk  you so much doyok sbb gtaw mcm mn nak ilangkan sakit ni..
ni ari ni nye cerita lak,, tadi pagi at 10.30am,, aku makan nasi goreng,,  actually aku tak rasa lapa n still kenyang,, di sebabkan da lama tak makan petang ngn fara n shyida, aku pon just order nasi goreng paprik.. mcm biasa,, makan tak abes! pas magrib, sakit tu datang lagi.. pehhhhh..cepat cepat aku cari gaviscon.. nasib baik gaviscon yang amir bagi dulu tu ade lagi.. tu pon the last one. tak lama pas tu, alhamdulillah,, da ok siket.
so, nak ckp mcm mn? aku tak bole makan banyak ke? sehari tak bole makan lebih daripada sekali je? macam tu??? hurmthen, nabil suruh aku baca something dari link yang die bagi.. antara Tanda-tanda simptom ketidakhadaman 
  • Rasa tidak selesa, sakit ataupun kejang di bahagian perut
  •  Sendawa
  • Rasa loya dan tiada selera makan
  • Rasa kembung atau penuh di bahagian perut

yup,, aku memang rasa stomach cramp kadang2.. rasa nak loya tu slalu,, bukan pregnant ok! so, ade faktor faktor yang jadi sakit pedih ulu hati ni.
  •  Mengambil makanan yang melemahkan otot injap esofagus seperti makanan pedas, berempah dan coklat. aku rasa la,, aku kerap makan pedas,, yup,, pedas yang gile gile punya pedas,, tp ye la,, kat johor,, kalau tak pedas,, tak umpphh la kan?? 
  •  Pengambilan alcohol dan kafein. maaf, saya tak amek alcohol! mampus kene baling ngn tong gas nanti kang!
  •  Makan dalam kuantiti yang banyak dan tidak mengunyah dengan perlahan. hello! aku antara orang paling lambat makan kalo makan dengan kawan kawan aku
  • Melakukan aktiviti fizikal sejurus selepas makan. aktiviti ape? kire berapa banyak bulu kening kat kening aku? ==
  • Diet rendah serat.no comment
  • Mengalami tekanan dan kemurungan.stress??? mungkin la sikek,, but i can handle my stress ok
  •  Berlebihan berat badan.choyyy!! berat badan aku normal lah.. BMI ok!
  • Memakai sesuatu yang ketat di bahagian pinggang (contohnya tali pinggang yang ketat).nak ckp aku pakai selua ketat ke cm ne??? belt pon aku tak suke pakai ==
  • Mengandung. obviously tak la kan!
  • Merokok.tak smoke ok!
  • Ubat-ubatan tertentu (contohnya, aspirin, ubat anti keradangan jenis bukan steroid (NSAIDs), alendronate, risedronate, doxycycline, minocycline). ni tataw la kan..

hurm..aku harap sangat dapat jadi normal macam dulu balik.. i can eat what ever that i want with no pain.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...